8 sept Washington - Reisverslag uit Washington, D. C., Verenigde Staten van Jan en Joke - WaarBenJij.nu 8 sept Washington - Reisverslag uit Washington, D. C., Verenigde Staten van Jan en Joke - WaarBenJij.nu

8 sept Washington

Blijf op de hoogte en volg Jan en Joke

08 September 2012 | Verenigde Staten, Washington, D. C.

8 Sept Washington,

Naast het metro station zit een Starbucks, dit is een koffie speciaalzaak, daar zijn we vanmorgen eerst een goed bakkie koffie met een broodje wezen nuttigen.
Heel handig, je loopt zo naar beneden de metro in, je kan ook met een hop on hop of bus gaan maar het wachten op die bussen duurt best lang en dan is de metro een heel snel en goed alternatief.
We zijn begonnen met het Witte huis te bezichtigen vanaf de buitenkant, wat geinig is
,is dat je daar allerlei geschifte figuren tegen komt die tegen het een en ander protesteren of hun preek gaan staan houden.
De gebouwen en straten zijn imposant om te zien, groots en ruim, zelfs zo ruim dat er twee ploegen aan het hokey spelen waren op skates.
We zijn om het Witte huis heen gelopen naar de obelisk een enorme naald zeg maar,in een wandel gebied, daar aangekomen ging ik zitten naast een mevrouw op een bankje, er was een mars aan de gang tegen de ellende in Syrie en tegen de samenwerking van de Amerikaanse regering met Iran ed. De mevr die naast mij zat bleek een syrise vrouw te zijn die al jaren in Haarlem woont en in haar vakantie met deze demonstraties mee gaat, zo toevallig weer. Enfin na dit intermezzo zijn we doorgelopen richting het Capitool,
onderweg nog door een beelden tuin gelopen waar ook een beeld van Miro staat, mooie beelden allemaal. vervolgens het Space museum bekeken, waar je allerlei spullen van astronouten en vliegers kunt bewonderen evenals vliegtuigen ed.
Daarna was het Capitool aan de beurt, een stuk mooier om te zien dan het Witte huis.
Achter het Capitool staat het Jefferson gebouw met daarin de grootste bibliotheek van de wereld, ik heb hier echt naar uit gekeken ik dacht dat ik heeeeel veel boeken kon zien staan, ze zullen ongetwijfeld aanwezig zijn maar ik heb ze niet gezien, wel wandelden we langs deuren waar bepaalde letters opstonden, de deuren zaten op slot,
Het gebouw is echt prachtig, doet een beetje denken aan de sixtijnse kapel in Rome.
Ik wilde boeken zien, nou ja boven staat in een kamer de helft van de oude boeken die Jefferson aan de staat geschonken heeft, in andere toonkamers kun je stomme tentoonstellinkjes zien. Wat wel oke is, is dat de entree gratis is.
Het Pentagon stond ook op onze lijst, daar aangekomen bleek dat je het gebouw niet mag fotograferen en ook dat er niks is om leuk,even te bekijken.
Je komt rechtstreeks uit het metro station aan op de stoep van het gebouw vervolgens kun je er omheen lopen naar een memorial ofzo, daar zijn ze hier gek op.
Toen wij uit de metro kwamen en honderd meter naar het memorial liepen, begon het te regenen en zijn we rechtstreeks de metro weer in gegaan.
Uitgestapt op seventh street, gewacht tot de regen iets afnam , door een marktje gerend naar een leuke uitspanning alwaar we nog even gezellig hebben gezeten.
Genoeg gezien vandaag.

• 10 September 2012 - 19:22

Aaltje:

Hoeveel dagen Washington ?
    Nog veel plezier, Aaltje

• 10 September 2012 - 20:22

Ellen:

Mooie foto's en wat bijzonder om zo'n Syrische mevrouw uit Haarlem te treffen op een bankje in Washington.
    Hier goed weer (tot vandaag) en verder weinig nieuws. Hoewel, gister hebben Wim, Koos en Tony een dooie haas uit de Voorhaven geplukt en die is daarna eerbiedig in onze tuin begraven. Op tv nog steeds dag in dag uit elk uur verkiezingsnieuws, dus daar missen jullie ook weinig aan.
    Groetjes vanuit een nu alweer (20.22 uur) donker Edam!

• 10 September 2012 - 20:51

Moeders En Els:

Lieve Jan en joke. Het witte huis bezichtigen is echt Amerika heel mooi. En jammer dat er weinig boeken in de bibliotheek te bezichtigen zijn want je houd zo van lezen het spase centrum lijkt me ook erg interessant mam en ik hebben poffertjes gegeten op de volendammer kermis en tijdens onze wandeling op het schelpen pad wasmand aan het lopen stond mam opeens in haar onderbroek wasbaar broek afgezakt op de grond en gelijk viel Gijs in de sloot plons plons in paniek Het is allemaal best af gelopen groetjes moeders en els en een pootje van Gijs. Wasmand moet was mam zijn sorry. Foutje

• 11 September 2012 - 08:22

Ien:

Veel indrukken! Ziet er indrukwekkend uit. Was zondag nog even wandelen in Edam,heerlijk weer.En we gingen even met eigen ogen bekijken dat het strandbad restaurant te huur staat. (ps Wat een verhaal van je moeder... veel plezier weer, gr Ien