25 september 2014 Heliconia Island- Torteguero - Reisverslag uit Tortuguero, Costa Rica van Jan en Joke - WaarBenJij.nu 25 september 2014 Heliconia Island- Torteguero - Reisverslag uit Tortuguero, Costa Rica van Jan en Joke - WaarBenJij.nu

25 september 2014 Heliconia Island- Torteguero

Door: Joke Balkenende

Blijf op de hoogte en volg Jan en Joke

25 September 2014 | Costa Rica, Tortuguero

25 september 2014 Heliconia Island- Tortuguero

Jan en ik zijn na het ontbijt en het bewonderen van de nieuwe pup, die Carolien en Henk de dag ervoor opgehaald hadden
vertrokken naar Torequero/het schildpadden dorp
Onderweg kwamen we langs een chiquita bananen plantage, de geplukte bananen zagen we over een rail de weg over gaan. De boot gaat
vanaf Pavona om 1300uur een om 1600 uur.
Je kunt de auto achterlaten op een bewaakt parkeerterrein wat 10 daollar per dag kost.
We hadden bedacht dat we onderweg nog geld zouden pinnen maar ach ja, voorbij de afslag gereden en verder gedacht dat er wel een
ATM zou zijn vlakbij het oort ofzo, dus niet. Achteraf was het ook niet nodig, ik had bier en een liter pak rode wijn ingepakt.
Wat spullen in een koffer gegooid en de boot op gegaan, eerst waren er niet veel mensen te bekennen maar toen wij net in de boot zaten
kwam er een buslading touristen aan en tot onze verbazing paste iedereen in de boot, de koffers gingen met een ander bootje.
Een zitplaats voor ons zat een moeder met een jongetje op schoot, in het begin nog erg leuk ,tot hij zich begon te vervelen....
Hij mepte zijn moeder,zat te schreeuwen,trok de speld kapot in haar haar en zij vond alles maar goed, grrrr nog even en ik had hem met veel
plezier aan de kaaimannen gevoerd.
De boottocht duurde iets langer dan een uur, en na twee tussenstops landde we aan bij een kade,nou ja, kade, op het eiland.
Direct kwamen er mannetjes op ons af,welk hotel? een nogal stevig mannetje riep de naam van ons hotel en loodste ons erheen ,hij adviseerde ons
om bij de kade een turtle tour te boeken omdat dit geld dan tengoede komt aan het gehele eiland en de sschildpakken zelf.
Er waren twee opties voor de tijden, eentje om 20.00 uur en eentje om 22.00 uur, wij wilden de vroege tour wel doen, maar nee je kon
dat nu niet bespreken, er werd geloot ofzo ,het klonk allemaal wat vaag, het zou om 18.00 uur bekend zijn.
Nadat we in Budda s restaurant, hoe bedenk je de naam, pasta hadden gegeten , meldden we ons bij Ray, hetzelfde dikke mannetje,..Budda?,
bleek onze gids te zijn. Samen met nog 7 andere mensen vormden wij de Ray group.
Het strand is in secties verdeeld zodat de tocht rustig verloopt met niet teveel mensen op een plek zodat de schildpadden er geen last van onder-
vinden en niet verstoord worden tijdens de worp.
Ray ging op pad.. hij was de group direct kwijt en liep heel alleen een stukje verderop, heel komisch.
tijdens de wandeling naar het hele gebeuren begon het behoorlijk te regenen echt hard, gelukkig hadden we elk een regenponcho.
jan en ik hadden niet gedacht dat we een schildpad zouden zien, maar jawel hoor nadat we een tijd hadden gewacht en in de rij gestaan
hadden samen met wel vijftig mensen , was onze groep aan de beurt om te kijken. Met een rood licht scheen Ray op het achtereind van de
schildpad en kon je duidelijk de eieren zien vallen , daarna konden we weer per toerbeurt zien hoe de schildpad de eieren begroef en
na een half uur wachten zagen we hoe ze richting de zee hobbelde en er in wegdook.
Tijdens het wachten stond een of ander eco stel naast mij, het meisje vroeg of ik een bepaald geluid ook hoorde en om er vanaf te zijn zei ik maar
ja, ze had het over glas fog ofzo, vaag vond ik dat, inderdaad mijn bril was beslagen dus zet ik em af en zeg, yes fog on mij glasses het duurde
even toen ze mij begreep ,ze moest wel lachen, bleek dat zij het over een glas frog had,ha ha, dat schijnt een kikkersoort te zijn.
Op de terugweg kwamen we nog een baby schildpad tegen die naar de zee kroop.
Zeiknat geregend kwamen we aan bij ons hotel waar we direct naar bed gingen, voor ons was dit een late avond, 22.15 vielen we in slaap
met de oordoppen in, om het geluid van de oceaan tegen te gaan.
Ons hotel ligt direct aan het strand ,basic maar schoon en nieuw met uitzicht op de zee, het wordt gerund door een vrolijke Aziatische
dame.