23 september Jakarta Bogor Banung. - Reisverslag uit Bandung, Indonesië van Jan en Joke - WaarBenJij.nu 23 september Jakarta Bogor Banung. - Reisverslag uit Bandung, Indonesië van Jan en Joke - WaarBenJij.nu

23 september Jakarta Bogor Banung.

Door: Joke Balkenende

Blijf op de hoogte en volg Jan en Joke

23 September 2011 | Indonesië, Bandung

23 september Jakarta Bogor Banung
Jan had gisteravond na het eten een auto met chauffeur geregeld die ons in ongever 5 uur naar Bandung zou brengen inclusief een bezoek aan de botanishe tuin van Bogor en een sight seeing route.
We vertrokken vandaag precies op de afgesproken tijd 10 uur, ook nog met een knappe auto met airco heerlijk, de chauffeur runde eigenlijk het reisbureautje in het hotel maar vandaag dus niet. De beste man was niet echt spraakzaam en het engels wat hij sprak onderweg was niet best, volgens ons begreep hij niet goed wat we bedoelden maar enfin who cares. Zo nu en dan kreeg hij een telefoontje, ook een keer van zijn dochter die in Tennesee in Amerika via een uitwisseligsgebeuren een jaartje aldaar mocht studeren. Van een baasje veranderde de man in een trotse vader die de telefoon aan ons gaf om even met haar engels te praten, dat kon ze uitstekend. Paps helemaal blij.
In Bogor aangekomen bekeken we de tuin met een verscheidenheid aan bomen,wel erg mooi maar ik denk dat wij er te weinig vanaf weten om er lyrish te van worden. De tuin is onder onder andere door meneer Raffles aangelegd, ooit, zie de lonely planet.
De witte villa die erbij hoort is gebouwd door een duitse baron, dezelfde van het rode huis in Jakarta. President Suharto heeft hier de laatste drie jaar van zijn leven gewoond . Onze chauffeur deed intusssen een dutje in de auto. Rond een uur of 2 gingen we eten in een restaurant met een prachtig uitzicht op de theeplantage hellingen, helemaal super.
Langs de weg heel wat verschillende huizen gezien, van steen maar ook veel van rietgevlochten matten met golfplaten ,duidelijk niet geisoleerd en voorzien van stromend water, soms prachtige villa,s. Daarna over enkele tol wegen naar Bandung, de chauffeur had gezegd dat we rond 15 uur wel in Bandung zouden zijn en dat hij precies wist waar het Aston hotel stond, ja ja .In Bandung aangekomen en na minstens een uur vast gezeten te hebben in het verkeer,vreselijk vast, en we denken, hier en daar een verkeerde straat ,aangezien meneer een aantal keren de weg vroeg, kwamen we uiteindelijk aan om 18 uur. Bij elkaar duurde dit ritje dus 8 uur.
De ingang van het Aston hotel staat aan de Braga walk,wat wel leuk was, was dat het Braga festival aan de gang was in de straat,met wat bandjes, poppenspel wat kraampjes en een foto expositie.We geraakten in een kroeg met een gezellige heinekenbierpompbediende hi hi, maar er moest toch echt gegeten worden, we beloofden hem terug te komen, helaas is dat niet gelukt. De andere morgen wilden we naar het kust plaatsje Pangaran of zoiets en wel met de trein omdat het uitzicht vanuit de trein prachtig is
We informeerden bij de concierge van het hotel, naar de vertrek tijden, om 7 uur en om 8 uur smorgens ging de trein en dan smiddags om half 4 weer, de concierge en zijn maatje dachten dat het wel vol zou zijn omdat het weekend was, zij raadden ons aan om morgen bij het station even te informeren. En dat gingen we dan maar doen.

• 26 September 2011 - 12:23

Helmaussies:

aardig ritje ,dan lust je wel een kouwe van de tap

• 26 September 2011 - 15:06

Jan En Joke :

Echt wel, ze komen alleen wel aan dan, je bent toch vermoeider als dat je denkt,en soms moet je toch n beetje verstandig doen.

• 26 September 2011 - 17:15

Elske:

Ik vind het erg leuk om jullie verslag te lezen
    groetjes

• 26 September 2011 - 18:44

Moeders Els En SJIMM:

n met echt nnH allo luitjes Het heeft wel wat om bij het hius van Suhartote te staan jullie zijn er wel effe geweest zie je En de thee tuinen En al die verschillende soorten huizen Het ziet er erg gezellig uit opde markt savonds Hier gaat alles goed de zomer keert weer terug Mam en ik gaan misschien barberkjuwen Wand dat hebben we noch niet gedaan met echt vuur Dat word genieten dat vond moeders ook veel liefs moeders els enSJIMMY

• 27 September 2011 - 19:35

Agnes:

Hoi Joke,
    Een tijdje niet gelezen, erg druk hier met de voorbereiding voor mijn eigen afreis naar Indonesie.
    Jullie hebben al veel gezien en gedaan en oerang oetangs gezien, echt geweldig.
    Wie weet zien we elkaar op Bali, ik ben op 7 oktober in Denpasar voor een dagje.

Groetjes

• 27 September 2011 - 19:58

Ellen:

Lieve Jan en Joke,
    Jullie maken wel wat mee, hoor! Het lijkt me af en toe wel stressen. Tijdje niet gelezen (want druk en mooi stoepweer hier) en als je dan al die belevenissen in 1x leest die jij, Joke, weer zeer beeldend beschrijft - je ziet het voor je - dan ben je eigenlijk zelf ook meteen buiten adem ... Het lijkt me prachtig, maar het is maar goed dat jullie 4 weken de tijd hebben!
    Wat die stoep betreft: we gebruiken meestal die van jullie, want die vangt 's middags het langst de zon. Daarna schuiven we door naar VH 72 en dan eindigen we op 70. Daar drinken we dan een paar wijntjes en zaterdag eindigden we zelfs met een patatje. Daarna werd het wat kouder en trokken wij ons allemaal weer in onze eigen huisjes terug. Als dank voor het gebruik van de stoep heb ik de plantjes van Jan water gegeven en de ouwe bloemetjes weggehaald, dus als jullie thuis komen staan de petunia's er nog prachtig bij. En de Spaanse margriet doet het helemaal geweldig.
    Liefs en tot gauw op waarbenjij.nu,
    Ellen